« Tilbake til blogg

FLYBRANSJEN. SPØRREUNDERSØKELSE OM LAVPRIS-SELSKAPER. [INFOGRAFIKK]

Det skulle ikke skje. Det var utenkelig. Et passasjerfly styrter, knuses mot franske alpefjell og 150 mennesker mister livet. Og det i selveste Europa mellom Barcelona og Dusseldorf. En liten tur, men med tragisk utfall. Familier og kjente ventet forgjeves. Airbus A320 dukket aldri opp. Istedenfor ventet en lang tur til Sør-Frankrike for å minnes sine kjære.

Det er harde tider innen luftfart. Selv om antall flyvninger er enormt mange hver eneste dag, rystes vi hver gang et fly ikke lenger ankommer dit det etter planen skulle ha gjort. 2014 var et tungt år med flere ulykker. Et fly ble aldri funnet. Og med denne ulykken blir spørsmålene enda flere…

Vi kondolerer med dem som har mistet sine nærmeste.

 

SPØRREUNDERSØKELSE OM TILLITTEN TIL LAVPRIS-SELSKAPER!

I søket etter svar var naturlig nok flyets tekniske tilstand svært interessant både for media og etterforskere. Det ble også stilt spørsmål i forhold til prosedyrer hos Germanwings og det var vanskelig å skjule at enkelte koblet ulykken opp mot lavpris-selskaper og mistanke om dårlig oppfølging av fly og skvising av utgifter med konsekvenser for flysikkerheten.

I denne sammenhengen, i de første dagene etter ulykken med Germanwings, publiserte vi et spørsmål på Meningstorgets sider, nettopp for å ta temperaturen i det norske folk med tanke på lavpris-selskapene. Under til venstre ser du resultatet!

lavpris-selskap, fly, spørreundersøkelser

Vår spørreundersøkelse viser at over halvparten av respondentene ikke har problemer med tillitten til lavpris-selskaper med tanke på å fly. Dette gjenspeiler også mye reisemønsteret hos det norske folk. Statistisk Sentralbyrå rapporterer om 22,4 millioner passasjerer på utenlandske flyvninger fra Norge i 2014. Selv om dette tallet ikke bare refererer til nordmenn på reisefot, så gir det en klar pekepinn på at vi reiser mye. Norwegians inntog i flymarkedet som lavpris-selskap førte til en sterk vekst i flytrangen hos nordmenn og RyanAir har også fått et godt fotfeste i Norge.

I vår spørreundersøkelse kommer det allikevel fram at hele 28% av respondentene faktisk er skeptiske til å fly med lavpris-selskaper. Tallet er altså ikke ubetydelig.  Samtidig sier 14% at de er mer skeptiske nå enn før. Vi ser altså en trend til at folk setter spørsmål ved flysikkerhet i forhold til disse firmaene.

Men, vi skal være forsiktige med å trekke for mange konklusjoner om dette. Siden spørsmålet er ble stilt rett etter flyulykken, så kan selvfølgelig dette ha en viss innflytelse på resultatet.

 

UNDERSØKELSER I ETTERKANT: ANDREAS LUBITZ OG IKKE TEKNISKE PROBLEMBER

flysikkerhet, spørreundesøkelse, cockpit, flyulykke

Etter en uke med spekulasjoner og intenst arbeid med å finne årsaken til ulykken, begynner brikkene å falle på plass. Og det var ingen feil med flyet. Ingen tekniske problemer som gjorde at Airbus A320 styrtet. Det var andre-piloten. Andreas Lubitz. Den svarte boksen med taleregistratoren forteller sannheten om et intenst mareritt om bord på flyet. Mens kapteinen går på toalettet, låser andre-piloten døra til cockpiten og begynner nedstigningen med flyet. Kapteinen gjør utallige forsøk på å komme inn, men til ingen nytte. Det har svartnet for Lubitz som med normal pust og uten ord tar med seg 149 mennesker i døden i det flyet treffer Alpe-fjellene i Frankrike.

Det kan neppe bli mer tragisk. Det eneste positive er at flybransjen med umiddelbar virkning har vedtatt nye sikkerhetsrutiner. Hos de fleste flyselskaper skal det nå alltid være to personer i cockpit. Men er dette nok? For eksempel er det vanskelig å forstå hvorfor man ikke har systemer som til enhver tid filmer det som skjer i cockpit og i flyet. Er svarte bokser virkelig det beste vi kan få til med dagens teknologi? Spørsmålene er mange.

 

UNDERSØKELSER: Å FLY ER NOE AV DET SIKRESTE DU KAN GJØRE

fly, sikkerhet, flyulykke,Ser man på antall dødsfall i forhold antall passasjerer og flyavganger, er det utrolig trygt å reise med fly. Det understreker også Tony Taler i etterkant av flere flyulykker i juli 2014. Han er generalsekretær i den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA.

Undersøkelser viser at hele 3 milliarder mennesker reiste med fly i 2013 og bare 210 mistet livet. Hver dag foretas det omtrent 100.000 flyvninger. Og uten at det skjer noe galt.

James Ball i theGuardian viser til statistikk om sikkerhet innen transport i sitt innlegg i forbindelse med det malaysiske flyet som ble skutt ned over Ukraina i fjor. Han viser til undersøkelser som stadfester at det å fly er det mest tryggeste innen transport. Blant annet viser undersøkelser at det å bruke motorsykkel er 3000 ganger mer dødelig enn å fly. Og det å bruke bilen er mer enn 100 ganger med dødelig. Når det gjelder tog, så er forskjellene mindre, men allikevel dobbelt så dødelig.

Om vi kan slå oss til ro med dette, er jeg neppe sikker på. Selv om det er trygt å fly, burde vi absolutt forvente at det hele tiden gjøres forbedringer slik at ulykker ikke skal skje. Ulykken med Airbus A320 denne uken er et eksempel til ettertanke.

Vi må være bedre føre var, enn etter snar!!

 

« Tilbake til blogg

Registrer deg i dag!

ELLER
Velg kjønn