« Tilbake til blogg

10 tradisjonelle nyttårsforsetter som brytes hyppig!!

Det er første dag i det nye året og du slapper av etter å ha feiret inngangen til det nye året med brask og bram ut i de små morgentimer. Både jul og nyttår er vel overstått og 2016 er godt i gang. Et nytt år betyr nye muligheter. Og mange av oss bruker muligheten til å lage oss noen skikkelige gode nyttårsforsetter.

Men, så var det holde disse året ut da. Akkurat det viser seg å være en større utfordring enn mange erkjenner på forhånd. Og noen er bankers, de går igjen år etter år. Store ord, men når våren setter inn faller mange i fra. Så hvis du har bestemt deg for å virkelig gjennomføre bragden, må du også belage deg på å kjempe det igjennom.

Lykke til og Godt Nytt År – Meningstorget har troen på DEG!

 

10 tradisjonelle nyttårsløfter som dessverre brytes mer enn de gjennomføres:

 

  • Miste vekt og komme seg i god form

Dette er en skikkelig gjenganger og mange setter seg som mål å miste kiloene de nettopp har lagt på seg i jula etter å ha lagt innpå med ribbe, julepølser og 12 sorter julekaker. Etter juleselskaper i fleng er det rett og slett naturlig at det å sverge seg til slankekur og bedre form følger deretter. Men ikke bare det. Også helsestudioene bobler over av gode tilbud i januar og løpebåndene fylles raskt opp.

 

"You want results yesterday, and desperation mode kicks in"


Allikevel viser undersøkelser fra helsestudioer at mange medlemsskap forblir ubrukte og at frammøte hos tredemølla er tilbake til normale tilstander allerede i midten av februar.

 

  • Slutte å røyke

Dette er neppe nødvendig å nevne de helsebringende fordelene ved å stumpe røyken. Røyk betyr dessuten gule tenner, røykeluktende klær og det er først og fremst i gjengen sammen med andre røykere at det hele er sjarmerende. Dessuten koster det masse penger.

Lykke til vil mange si. Bare 15% av dem som ønsker å slutte å røyke klarer seg fremdeles uten sigaretter etter 6 måneder. Men om du har prøvd mange ganger og feilet, så gi ikke opp, for de som har klart det sier gjerne at mange forsøk ofte er veien til suksess. Dessuten finnes det nå en rekke produkter som hjelper mot avhengighet av nikotin.

Så det er absolutt verdt å prøve!

 

  • Å lære noe nytt

Det kan være livet synes å være ganske så monotont og vi bestemmer oss for å gjøre noe med saken. Hva med å lære et nytt språk? Eller kanskje ta dine aller første pianotimer? Eller du bestemmer deg for å bli sjefskokken i huset og går løs på The Art of French Cooking. Da kan du jo også lære fransk i samme slengen.

Det er masse spennende å lære seg ute i den store verden. Og kanskje hopper vi på et kurs eller to eller går løs på et internettkurs for å lære noe nytt.

Men, ofte går det ikke lang tid før du innser hvorfor du ikke har lært deg alle disse tingene allerede. Språk er ikke enkelt og fransk er vanskelig å uttale. Piano krever tid og du må ha det i fingrene. Og det er lettere å bestille mat eller ty til ferdigblandinger enn å lage maten selv. Jo da, du er fast bestemt på lære noe nytt …men det blir når du får mer tid i fremtiden.

 

  • Å spise sunnere og gå på diett

En pizza fra hjørnet og en kebab fra den tyrkiske sjappa i byen er fristende. En burger fra Mac og stekte kyllingvinger fra KFC. Nachochips med uttallige gode dipper. Det er ikke vanskelig å få smaksløkene i sving, men alle vet det er bedre med grovbrød, salat og kokte poteter.

Et rikt kosthold er bra for helsa og til vårt eget beste. Å sverge seg til et sunnere matinntak er defor helt etter boka og en god start på året. Men det er lett at det går litt fort i svingene og det kan godt være at protein-rike salater, kokt fisk og brun ris til middag høres fantastisk ut den første dagen ut i det nye året, men, hva er så etterhvert?

Mange går løs på en diett de umulig kan holde. Istedenfor burde man forandre kostholdet moderat, spise sunt men tillate seg noen godbiter nå og da. The Cheat of Week må altså være lov. Dessuten kan det være lurt å ha en skreven plan og kanskje en venn eller to som holder deg i ørene.

 

  • Komme seg ut av gjeld og spare penger

Vi har stadig mer gjeld og vi bader i kreditter. Og i trangere økonomiske tider og etter en desembermåned som har fått busjettene til å sprenges i rødt, så er det ikke unatulig at vi ønsker å slette noe av gjelden i tiden som kommer. Det kan være lurt å gjøre noe med den økonomiske situasjonen i familien.

Spar penger ved å innføre sunne forandringer i livsttilen. Gå eller sykle til jobb, gjør mosjon ute i det fri eller hjemme i garasjen istedenfor på helsestudioet. Åpne kjøleskapet og lag en liste i forhold til hva du trenger å kjøpe. Å shoppe på matbutikken ut fra det blå kan bety dårlige valg både for en god diett og lommeboka.

Dessverre er det ofte slik at det nye året begynner med salg og enda mer shopping, og dessuten må vi være med på kjøpekarusellen og ha alt det nye og aller helst det som er mest fashion for øyeblikket. Dessuten skal vi på ferie og kose oss... Alle tall viser at vi bruker mye penger, men det viser seg også at mange greier å spare en slant også!

 

  • Bruke mer tid med barna, familie og venner

Jula er kanskje den tida på året da vi besøker og treffer mest familie. Dessuten er det i desember at foreldre får brukt mer tid med barna sine og da innser man lett hvor mye man faktisk er borte og er engasjert i og hvor lite man holder kontakten både nedover og oppover familietreet.

Gode vennskap er også viktig. Det viser seg at mangel på sosiale bånd kan være like skadelig som misbruk av alkohol og røyking og enda verre enn overvekt og mangel på trening. En hektisk hverdag og familiære gjøremål går fort utover gode vennskap og nære sosiale bånd.

Mange innser derfor at de ønsker å bruke mer tid på barn, familie og venner og det høres så koslig og fantastisk ut, men når arbeidsdagen starter og prosjektene hoper seg opp får de store ønskene en rask krasjlanding. Det er en evig kamp mot klokka.

Men, det finnes håp. Sosiale medier gjør at vi kan holde tettere kontakt enn før. Og greier vi å frigjøre en helg i måneden bare for familien, så vil det absolutt merkes når året går sin gang.

 

  • Reise til nye plasser

Alle liker vi å reise og neste års eventyr er allerede under planlegging, i hvert fall mer eller mindre. Hvem har ikke fått øyene opp for nye destinasjoner gjennom året som har gått og mens vi koser oss med snø og kulde i januar, er allerede både hjerte og tanker rettet mot eksotiske plasser langt unna med store strender og mot boblende storbyer i andre kulturer på andre kontinenter.

Men, så var det lommeboka da. Og ikke minst å skulle planlegge det hele. Hva med vaksiner og visa, og hva sier UDI om stedet vi skal reise til? Dessuten må noen passe hunden, kanskje barna og tanken på lokale valutaer og slibrige selgere, gjør at vi tenker oss om både en gang eller to…

 

  • Være mindre stresset

Mindre stress gjør deg sunnere og mer glad. Det sies endog at litt stress av og til langt ifra vil ta livet av deg. Faktisk kan korte øyeblikk av stress gi deg en esktra energi-innsprøyting. Men dersom stress blir kronisk, kan den øke eller forverre søvnløshet, depresjon, fedme og hjertesykdommer osv.

Så det er ingen dårlig ide å stresse mindre. Men hvor lett er akkurat det når det nye året er i gang og du tenker tilbake på hvor fort det forrige året gikk og på alt du ville gjøre som du ikke fikk gjort. Og hva med de siste 10 årene? Ja, tiden går fort og håpet om å stresse mindre møter deg straks i døra. Greier du å slappe av?

Kanskje det første du må gjøre er kartlegge hva som stresser deg. Spesialister sier at lange arbeidsdager, lite søvn, mangel på trening, dårlig kosthold og lite tid med familien kan bidra til stress. Så, kanskje kan du sette deg noen nye mål tilpasset disse?

 

"Relaxation, sleep, socializing, and taking vacations are all things we tell ourselves we deserve but don’t allow ourselves to have."

 

  • Frivillighet

Et nytt år er i gang, men det er nok av problemer som har overlevd nyttårsrakettene. Verden fortoner seg som den samme, men dette kan du gjøre noe med. Det finnes mange muligheter for frivillig arbeid i samfunnet med det mål å tilby noe eller å gjøre hverdagen bedre for mennesker. Frivillighet er en god tanke.

 

"Someone who makes this sort of resolution is likely to obtain a tremendous personal benefit in the happiness department”


Men selv den mest omsorgsfulle blant oss kan lett falle tilbake til egne forpliktelser. Å finne tid viser seg å være hardere enn å finne penger. Kanskje burde navnet på dette forsettet være «å hjelpe andre».

 

  • Drikk mindre

Idet du våkner første januar er det ikke overraskende om du faktisk ønsker at du skulle ha drukket mindre. Spørsmålet blir likevel om dette løser oppgaven de neste 364 dagene av året.

Å drikke mindre er absolutt til det beste for deg, både for din helse, din lommebok og antagelig ditt rykte. Dessuten kan for mye alkoholinntakk påvirke hjernens signalstoffer og kan øke risikoen for depresjon, hukommelsestap og anfall.

Men god drikke hører visst med til livet og mange kan omtrent ikke vente til fredag og vi roper ut "Happy Friday" og vi er klare for en helg med dunkende uteliv. Mat skal nytes med god drikke, man nyter en pils eller kasse en lang sommerdag... Nei, her er det mange som faller fort av!

 

spørreundersøkelser hos meningstorgetVi ønsker deg lykke til med 2016 og vi håper du vil lykkes med egne nyttårsforsetter og gjerne motbevise disse vi her har skrevet om. Du kan lese mer om disse hos Time og hos Health.

Lykke til også med spørreundersøkelser i året som kommer!! Bli en del av Meningstorget du også, og tjen penger ved å delta i våre betalte spørreundersøkelser på nett!!

 

 

 

 

« Tilbake til blogg

Registrer deg i dag!

ELLER
Velg kjønn