« Tilbake til blogg

Hvordan få mest ut av løpeturen? | Vinn premier!

Det nærmer seg våren og vi begynner å våkne opp av vinterdvalen og kjenner behovet for bevegelse og mosjon. Om ikke lenge er det på tide å finne løpeskoene og komme seg ut i frisk luft. Noen av oss har kanskje trent godt på tredemølla gjennom vintersesongen eller tatt treningsturene ute på selveste vinteren. Uansett i form eller ikke, en joggetur i ny og ne gjør godt for helsa.

For mange av oss er kanskje det viktigste det å komme seg ut av godstolen hjemme i stua eller å faktisk bestemme seg for å ta en løpetur. Men har du tenkt å løpe ofte og virkelig komme i god form, så er det greit å tenke gjennom elementer som valget av sko og hvordan du kan trene best og effektivt.

Les også: Spørreundersøkelser - Klar for Triathlon?

 

TEKNIKKEN

Det aller mest krevende om du ønsker å bli en god løper og elementet vi ofte glemmer eller slentrer unna er: teknikken. Dette kan være svært avgjørende for resultatene du ønsker å oppnå og ikke minst være med å forebygge skader.

Her følger noen gode tips fra dem som løper ofte fra klikk.no:

 

jogge, løpe, betalte spørreundersøkelserAlle ledd i fartsretningen

Løping er faktisk tung og effektiv trening. For det første må du løfte din egen kroppsvekt og i tillegg flytter du kroppen fremover. Med dette i bakhodet, kan vi allerede nå konkludere med at flest mulig bevegelser når du løper skal gå i fartsretningen. 

Hvis armer, bein og kropp ikke følger i riktig retning, blir det fort tungt og man bruker kreftene feil.

 

Følg med på dem som driver profesjonelt

De som lever av å løpe eller som løper svært mye, er ofte eksperter på teknikk. Ved å studere disse personene, kan man fort finne elementer som man kan inkludere i egen teknikk. Man skal helst ikke vri overkroppen for mye dersom man ønsker god fart. En naturlig fremoverlent løpestil er også en holdning som ofte kan kanalisere kreftene slik at de brukes i fartsretningen.

 

Løp avslappet og legg av avspentheten

Det er viktig at man slapper av når man løper. Med andre ord å senke skuldrene samtidig som du holder albueleddet i en 90 graders vinkel. Å jobbe med hvordan du bruker armene er svært essensielt. Aktiv Trening sier følgende:

«Beveger du armene riktig og effektivt langs siden, støtter de benas bevegelse fremover og sørger for at du får maksimal fremdrift fra hvert eneste løpeskritt.»

I tillegg bør man ha en oppreist stilling og ikke «tippe-over» når du løper. Vær litt kongelig eller stolt i stilen og sørg for at foten treffer bakken rett under deg. Hvis ikke blir kroppen hengende etter og du blir liggende bakover med overkroppen.

 

Styrke og variert trening

For å unngå skader er det en god ide å trene styrke. Styrke i muskler, ledd og ankler er viktig for aktiv løping og forebygger komplikasjoner og verk i kroppen. Sørg også for å løpe i sko som sitter godt og som kanskje er spesielt tilpasset for dine føtter. Dette kan være viktig for å unngå skadesituasjoner.

Den gode løpeformen begynner med en god plan. Start med korte treningsturer og så øker du antallet treninger og eventuelt distansen etterhvert. Med god tålmodighet fra starten av bygger du formen solid.

Variert trening gjør treningen mer spennende og motiverende. Det kan være en god ide å ta noen rolige turer og inniblant legge inn intervalløkter eller å variere terrenget der du løper. Litt løp i motbakke kan dessuten gjøre deg sterkere og gjøre treningen mer effektiv.

 

VINN PREMIER MED MENINGSTORGET

Meningstorget er eksperter på spørreundersøkelser. Vi benyttes av både norske og internasjonale organisasjoner og selskaper som ønsker tilbakemeldinger på sine produkter og tjenester. Og du er eksperten vi leter etter.

Dine meninger har verdi for markedsaktørene. Derfor blir du også belønnet for innsatsen når du deltar i våre spørreundersøkelser på nett. Hos Meningstorget tjener du poeng som du veksler inn i kontanter via PayPal eller i gavekort fra en rekke kjente merkevarer.

 

 Du vinner altså premier ved å ytre dine meninger. Bli med i dag og påvirk morgendagens samfunn. Du mottar spørreundersøkelser på nett og bestemmer selv hvor ofte og når du ønsker å delta. Du kan registrere deg her på siden.

 

 Lykke til med spørreundersøkelser og ikke minst med joggeformen!

 

« Tilbake til blogg

Registrer deg i dag!

ELLER
Velg kjønn