« Tilbake til blogg

Hva er ZMOT? Tjen penger med riktig markedsføring!

betalte spørreundersøkelser på nett

God markedsføring vil alltid være et viktig element for bedrifter som ønsker å selge varer, tjene penger eller for å synliggjøre seg på markedet. Mens kanalene for å nå inn til kundene kan være mangfoldige og varierte, forholder gjerne markedsføringen seg til noen elementære linjer som legger grunnlaget for strategiene som brukes.

En mye brukt modell har vært den som Procter & Gamble introduserte i 2005 som spesielt gjenkjennes i utrykket «The First Moment of Thruth». En tre-stegs modell som viser hvordan forbrukerne opptrer med tanke på å kjøpe et produkt og når markedsføringen må spille en helt spesiell nøkkelrolle. Innsikt her er helt avgjørende for å kapre kunder og tjene penger.

 

De tre fasene kan oppsumeres slik:

  • Stimulus – tanken er at forbrukeren trenger en form for stimulens. Det vil si at forbrukeren enten ser en annonse eller hører om et produkt som vekker interesse eller har en krypende følelse som sier at man bare må ha et produkt. Man har kanskje gått tomt for noe eller hørt om noe fra kjente. Men det hele starter med en stimulens eller et behov.

    spørreundersøkelser på nett
  • Den neste fasen kalles for «First Moment of Truth». Dette er øyeblikket der forbrukeren befinner seg i butikken med hyller fulle av varer med en rekke alternativer å velge mellom. Dette sies å være første kamparena der merkevarer må kjempe om forbrukerne, der det handler om å få mer oppmerksomhet enn konkurrentene.
  • Den siste fasen i modellen til P&G kalles for «Second Moment of Truth». Dette er når forbrukeren kjøper produktet, kommer hjem og pakker den opp, for så å teste ut produktet. Lever varen opp til forventningene? Hvilken følelse sitter man igjen med? Dette er det andre øyeblikket som er svært viktig - både for forbrukerne og for produsentene av merkevarer.

 

ZERO MOMENT OF TRUTH – INTRODUSERT AV GOOGLE

Modellen beskrevet over føles logisk ut og virker realistisk. Likevel forandrer den digitale hverdagen seg svært raskt, med det resultat at prosessen der vi bestemmer for oss hva vi skal kjøpe også har forandret seg drastiskt.

markedsføring, tjene pengerMens det helt store 10 år tilbake var å ta bilder og video med smarttelefonen, er idag telefonen blitt en liten datamaskin, med god tilgang til internett og en rekke applikasjoner som kan hjelpe oss å sammenligne produkter og priser. Idet øyeblikket vi ønsker å kjøpe noe, er vi straks igang med å hente inn informasjon om hva vi vil kjøpe.

På internett kan du både finne produkter, lese om dem, se hva andre mener om produktet og sammenligne priser. Med andre ord, mellom stimulus og det øyeblikket du faktisk velger et produkt, eksisterer det en periode der man henter inn informasjon, evaluerer og forhører seg med andre om produktene. Denne perioden er ganske uoversiktlig der mange faktorer spiller inn. Som nenvt; internett, bekjente, TV-reklamer, trykksaker og fysiske bedrifter der man kan finne informasjon.

Denne perioden kalles «Zero Moment of Thruth» og ble lansert av Google. Og kanskje er nettopp denne "perioden" den aller viktigste perioden for en markedsanalyst å forstå om man skal lykkes og slik tjene penger på markedsføringen sin.

 

TJEN PENGER MED RIKTIG MARKEDSFØRING. ZMOT ER EN REALITET!

betalte undersøkelserZMOT handler om forbrukere som flyr rundt og samler inn data fra ulike kilder, en fase der man sjekker produkter opp mot sosiale nettverk og der man både deler og samler informasjon. Dette er den fasen hvor markedsføring fremdeles kan påvirke forbrukeren i valget av hva man vil kjøpe. Derfor ser man at markedsføring nå i stor grad forandrer seg.

Mens man før satte inn avisannonser, er det aller meste av markedsføring nå på nettet. Det er der det skjer. Det er der folket er å finne. Derfor ser du annonser på Google, på Facebook og på sider du liker å surfe på. Mennesker er på telefon, nettbrett og bærbar PC omtrent til enhver tid.

Med andre ord er modellen for markedsføring nå blitt utvidet til å fange inn denne realiteten. Og tenker vi etter, så speiler ZMOT mye av tendensene i samfunnet og absolutt realiteten i forhold til personlige erfaringer. Skal jeg kjøpe en TV, går jeg først på nettet, sjekker ut hva som er best i test, hvem som tilbyr modellen til billigst pris, ser på tilbakemeldinger fra forbrukerne og tar en telefon til familie som er teknologi-interesserte. Og deretter går jeg og kjøper TV`en.

 

En slik tankegang utfordrer hvordan vi tenker markedsføring. Hvordan tenker og handler forbrukeren? Hvordan får man fatt på potensielle kunder? Riktig og godt forberedt markesføring vil være helt avgjørende for mange aktører, der det overordnede målet til sist er å tjene penger.

 

Lykke til!

 

 

 

 


« Tilbake til blogg

Registrer deg i dag!

ELLER
Velg kjønn
Jeg har lest, forstått og godtar personvernerklæringen og brukervilkårene. Jeg forstår at jeg for å kunne dra nytte av tjenesten vil få tilsendt e-poster om relevante spørreundersøkelser og medlemskapsoppdateringer.
Jeg tillater innsamling, bruk og deling av mine profildata for deltakelse i markedsundersøkelser. Du kan når som helst melde deg ut.