« Tilbake til blogg

Mediebruk: Bare 42% leser nå papiraviser til daglig!

Norsk Mediebarometer har nettopp sluppet tallene for 2015 og norske medievaner synes å være i økende forandring. Den nye hverdagen med smarttelefoner, nettbrett og letthendte bærbare PC`er setter sine spor i statistikken som viser hvilke medier vi bruker på daglig basis.

Da jeg selv jobbet i deltidsjobb på Rimi som videregående student på slutten av 90-tallet, var det ikke rent få eksemplarer av VG og Dagbladet vi solgte på en god dag. Avisene har stått sterkt i Norge over mange år og nordmenn var i klasse for seg selv sammen med japanerne når det gjalt å lese papiraviser.

Den trenden har forandret seg det siste tiåret. Den digitale hverdagen gjør at nyheter nå er tilgjengelige på elektroniske enheter vi bærer med oss. Tilgangen til internett blir stadig bedre og gjennom apper og sosiale medier blir vi straks underrettet om hva som skjer. Dermed blir papir litt ut...

 

UNDERSØKELSER: PAPIR OG FJERNSYN BRUKES AV FÆRRE!

papiravis, undersøkelser på nett, meningstorgetTallene fra SSB`s undersøkelser viser at andelen nordmenn som leste aviser daglig i 1991 var på hele 84%. Dette tallet begynte å synke fram mot 2000-tallet med 77%. Deretter har tallet stupt og i 2015 var det 42% som leste papiraviser på en gjennomsnittsdag.

Det betyr ikke nødvendigvis at det er færre av oss som leser nyheter eller aviser, men heller at vi leser nyhetene på internett hos nettaviser. Grafene viser nå at det er flere som leser nettaviser, 51%, enn papiravisene 42%. Samlet sett har tallet avislesere sunket fra 75% i 2014 til 72% i 2015.

Men, det er ikke bare avisredaksjonene som merker utviklingen, men også TV-produsentene figurerer i et tøffere marked. Selv med helt nye smart-TV`er med utrolige farger og buede former, synker altså antallet som ser på TV en gjennomsnittsdag. Om ikke drastisk, 67% er likevel lavere enn aldri før.  

 

"Også antallet minutter vi bruker på TV-seeing har gått ned fra 132 minutter til 107 minutter i 2015."

 

INTERNETT OG SOSIALE MEDIER OVERTAR MARKEDET!

internettvaner, meningstorgetDet er rart hvordan telefonen har blitt vår beste venn. Det siste vi gjør før vi legger oss om kvelden er å sjekke Facebook og nyheter på nettet og det første vi gjør når vi står opp om morran. Det er kjipt å spise mat uten å ha noe å titte på samtidig. Før satte vi oss kanskje ned foran TV`en, mens nå rigger vi i stand den bærbare maskinen på kjøkkenbordet.

Og slik kunne vi fortsatt. Internett har tatt oss med storm og 88% oppgir at de bruker nettet daglig. Tiden vi bruker på internett øker stadig og estimeres for 2015 til å være 127 minutter dagen. Altså over to timer ren surfing og sosialisering virtuelt.

 

Men dette er ingenting i forhold til den unge generasjonen. Tallene for aldergruppa 16-24 år er sjokkerende og viser at disse bruker 3 timer og 33 minutter per døgn på internett. Hvordan de får tid til dette ved siden av skole og aktiviteter er ikke lett å si. Men med mobilen i lomma, så er man jo på nesten hele tiden.

 

TJEN PENGER I BETALTE SPØRREUNDERSØKELSER PÅ NETT!

spørreundersøkelser på nettMed inntoget av internett har mye forandret seg. Det gjelder også for hvordan aktører i samfunnet kan samle inn informasjon og slik få tilbakemeldinger fra forbrukerne. Mens man før brukte telefon og spørreskjemaer for å gjøre markedsundersøkelser, kan man nå hente inn informasjon via spørreundersøkelser på nett og snakke med forbrukerne direkte på aktuelle nettsider.

Med et klikk kan man sende ut tusenvis av spørreskjemaer via e-post og man får svarene rett tilbake for analyse. Meningstorget (SSI) er verdensledende på innsamling av data over nettet og bistår bedrifter og selskaper slik at de får tilbake akkurat den informasjonen de trenger.

Derfor har Meningstorget et panel i Norge der nordmenn kan si sine meninger i bytte mot belønninger for innsatsen man legger ned. Man mottar spørreundersøkelser på e-post og ved å fullføre disse tjener man poeng som man senere kan veksle om i kontanter via PayPal eller i gavekort fra en rekke kjente merkevarer.

Det er helt gratis å være med og man bestemmer selv når og hvor man vil fullføre spørreundersøkelsene. Du kan registrere deg her på siden og deretter bekrefter du innmeldingen på din e-post og følger videre innstrukser.

 

Bli med oss idag og tjen premier ved å delta i våre betalte spørreundersøkelser på nett!

 

 

« Tilbake til blogg

Registrer deg i dag!

ELLER
Velg kjønn