« Tilbake til blogg

Ikke alle spørreundersøkelser går etter planen...!!

Spørreundersøkelser på nett kan være en effektiv måte å samle inn folks synspunkter på og gjør at man får gode tilbakemeldinger. Spørreundersøkelser tilbyr en demokratisk og gyllen sjanse for folk flest til å si sine meninger. Og dessuten er spørreundersøkelser en rask og effektiv måte å gjøre markedsundersøkelser på.

Likevel, noen ganger kan spørreundersøkelser slå tilbake med uante effekter. Spørreundersøkelser på nett har nemlig muligheten til å sirkulere raskt på nettet og trekke i retninger som gir resultater som ikke nødvendigvis foretrekkes av dem som publiserte spørreundersøkelsen.

Spesielt gjelder dette når navn skal foreslås til kampanjer, turnèer og nye produkter. Her er fire eksempler på spørreundersøkelser som slo noe feil:

 

  • Boaty McBoatface

The Natural Environment Research Council inviterte nylig folk til å foreslå navn til deres nye skip til en pris av 200 millioner pund, med lanseringsdato i 2019. Selv om det kom inn enkelte gode navneforslag, var likevel det mest populære navnet med over 16.000 stemmer; Boaty McBoatface :) Det vil i hvertfall være et navn mange vil huske.

 

  • Bieber til Nord-Korea?

I 2010 ble en spørreundersøkelse på nett lansert for å stemme fram en ny turnè-destinasjon for Justin Bieber. Dessverre var det Nord-Korea som stakk av med seieren – et sted hvor Mr. Bieber antagelig ikke ville være velkommen av myndighetene da vestlig musikk mer eller mindre er forbudt. Trist som det var klarte man derfor ikke å legge til Nord-Korea til reiseruta.

 

  • Splashy

Greenpeace bestemte seg i 2007 for å gjennomføre en spørreundersøkelse på nett med ønske om å gi en vill hval et bestemt navn. Dette for å forsøke å hindre hvalen fra å bli jaktet på. Med utrolige 78% av stemmene, var «Mr. Splashy Pants» den klare vinneren. Hvalen har til og med sin egen Facebook-side. Enten du er fan av navnet eller ikke, kan vi i hvertfall si at undersøkelsen klarte å rette søkelyset i hvalens favør.

 

  • Mountain Phew

En italiensk restaurant lanserte i 2012 en kampanje for å finne navnet på en ny brusvariant. Kampanjen, som gikk under navnet «Dub the Dew», klarte dessverre ikke å få fram et mulig konsept. Populære forslag som kom fram inkluderte upassende titler som «Hitler did nothing wrong» og «Diabeetus». Spørreundersøkelsen ble fort tatt av nettet og Mountain Dew måtte beklage på vegne av det lokale initiativet for å promotere den nye smaksvarianten.

 

VINN BELØNNINGER I VÅRE BETALTE SPØRREUNDERSØKELSER PÅ NETT!

sporreundersokelser pa nett, meningstorgetVel, så lenge du kan akseptere ethvert utfall og unngå PR-skandale, så er spørreundersøkelser på nett en effektiv måte å hente nyttige tilbakemeldinger på fra vanlige folk i gata. Men vær forberedt på at resultatet kan bli noe annerledes enn du hadde tenkt deg, særlig hvis du lar respondentene skrive fritt, som å foreslå navn o.l.

Visste du at Meningstorget tilbyr spørreundersøkelser der du blir belønnet for innsatsen? Vi sender deg spørreundersøkelser via din e-post og ved å svare på disse blir du premiert. Så hvorfor ikke melde deg opp? Da kan du raskt tjene litt ekstra penger på fritiden, rett og slett ved å dele dine meninger.

Meld deg inn idag og tjen belønninger i våre betalte spørreundersøkelser på nett. Du kan også følge oss på Facebook, Instagram, Pintrest, Twitter og Google+.

Les også: Tjen penger på spørreundersøkelser på nett!

 

 

 

« Tilbake til blogg

Registrer deg i dag!

ELLER
Velg kjønn