« Tilbake til blogg

Strategier for å tjene penger i et marked med økt konkurranse!

For å kunne lykkes som bedrift eller selskap er det flere elementer som må tas i betraktning for å oppnå ønskelige resultater. Det vil være naturlig å kartlegge konkurransen på markedet, gjøre analyse av egne produkter og tjenester og ikke minst holde seg oppdatert om leverandører og kundegrupper. Det man kanskje aller mest tenker på er hvordan man kan oppnå vekst og tjene penger, med andre ord øke inntjeningen.

 

HVORDAN TJENE PENGER: MÅL OG STRATEGIER:

strategier, tjene pengerEt mål blir gjerne definert som en ønsket framtidig tilstand. En strategi derimot er en beskrivelse av hvordan man skal nå målet, hva man tenker å gjøre. Noen strategier tar for seg hvordan selskapet posisjonerer seg i forhold til sine omgivelser, mens andre strategier retter søkelyset mot interne forhold,

Som regel er man ikke alene på markedet og det foregår en aktiv kamp om kundenes oppmerksomhet. For å klare seg og tjene penger i det tøffe markedet, gjelder det å posisjonere seg i forhold til sine konkurrenter. En svært kjent vitenskapsmann innen dette faget, Michael E. Porter opererer med tre strategier:

 

 

TJENE PENGER SOM KOSTNADSLEDER

Dette innebærer å tjene penger ved at man produserer og distribuerer varer og tjenester til en lavest mulig pris og aller helst til en billigere pris enn sine konkurrenter. Både IKEA og Hennes & Mauritz trekkes frem som gode eksempler på en slik strategi.

Det er ikke nødvendigvis snakk om å være rimligst, men å være den som opererer med de laveste totalkostnadene i bransjen. For å kunne oppnå dette er det flere kriterier som spiller inn på resultatet. Det handler om:

 

  • Rasjonelle produksjonsanlegg
  • Stram kostnadskontroll
  • Å unngå ulønnsomme kunder
  • Å være mer nøktern i forhold til service, salgsinnsats, reklame etc.

 

Lavere kostnader i forhold til konkurrenter på markedet er nøkkelen til suksess og kostnadskontroll får det fulle fokuset. Målet er en avkastning over det som er medie selv når konkurransen tilspisser seg innen bransjen.

 

TJENE PENGER VED DIFFERENSIERING

Dette innebærer å tjene penger ved å produsere noe som skiller seg ut i forhold til konkurrenter innen samme segment. Gode eksempler kan være merkevarebygging (klesmerker eller bilmerker), et særegent design (Apple), en spesiell god service eller andre lignende faktorer.

I et teknisk annliggende marked med sterk konkurranse om kundemassene, kan fokus på å være best på kundeservice og opplæring være det som skiller en fra andre konkurrenter. Andre elementer kan være design, teknologi, egenskaper og forhandlernettverk.

 

«Høyere lønnsomhet gjennom merke- og kundelojaliet.» - estudio.no


Ved å velge en slik strategi vil man fremdeles ha et øye med kostnadene, men hovedfokuset i strategivurderingen vil ligge på å være annerledes enn konkurrenter på utvalgte kriterier.

 

TJENE PENGER MED FOKUSERING

Dette innebærer å tjene penger ved å konsentrere alle ressurser og energi mot en liten del av markedet. Hele virksomheten fokuserer på et avgrenset område. Eksempler kan være aviser som henvender seg til kunder innen finans og øknonomi eller eiendomsmeglere som bare fokuserer på bedriftsmarkedet.

Denne strategien kanaliserer ressurser mot en bestemt kjøpegruppe, et særskilt produktutvalg eller et geografisk område. Av kriterier som spiller inn i en slik tankegang er:

 

  • Segmentering
  • Effektiv betjening av målgruppe
  • Differensiering og lav kostnad

 

"Fokuseringsstrategien kan variere fra bedrift til bedrift, men har som hovedmål å betjene den bestemte målgruppe
på en mer effektiv måte enn det konkurrentene gjør, pga. at de satser bredere" (Porter 1994)

 

TJENE PENGER VED Å FULLFØRE VÅRE SPØRREUNDERSØKELSER PÅ NETT!

spørreundersøkelser, tjene pengerDu kan lese mer om ulike strategier for å tjene penger i markedet ved å klikke deg inn på estudio.no eller ved å søke deg opp på «Porters Generic Strategies» for tilnærming til markedet.

Et av virkemidlene mange bedrifter og selskaper bruker for å nå fremtidige mål, er markedsundersøkelser der man får tilbakemeldiger fra kundene i forhold til egne produkter og tjenester. Slik kan man forbedre eksisterende varer og utvikle nye konsepter som markedet er i behov av.

Meningstorget jobber på vegne av næringslivets aktører og kobler deg som forbruker opp mot disse via spørreundersøkelser på nett. Du melder deg opp i vårt panel og mottar undersøkelser via e-post. Det er helt gratis å være med og du velger selv hvor ofte, hvor og når du deltar.

For hver undersøkelse du fullfører, belønner vi deg også for innsatsen. Du kan lese mer om Meningstorget her på våre nettsider. Bli en del av Meningstorget idag og del dine meninger.

 

 

« Tilbake til blogg

Registrer deg i dag!

ELLER
Velg kjønn
Jeg har lest, forstått og godtar personvernerklæringen og brukervilkårene. Jeg forstår at jeg for å kunne dra nytte av tjenesten vil få tilsendt e-poster om relevante spørreundersøkelser og medlemskapsoppdateringer.
Jeg tillater innsamling, bruk og deling av mine profildata for deltakelse i markedsundersøkelser. Du kan når som helst melde deg ut.