« Tilbake til blogg

STRATEGIER FOR Å TJENE PENGER I ET TØFT MARKED

For å kunne lykkes som bedrift eller selskap er det flere elementer som må tas i betraktning for å oppnå ønskelige resultater. Det vil være naturlig å kartlegge konkurransen på markedet, gjøre analyse av egne produkter og tjenester og ikke minst holde seg oppdatert om leverandører og kundegrupper. Det man kanskje aller mest tenker på er hvordan man kan oppnå vekst og tjene penger, med andre ord øke inntjeningen.

 

HVORDAN TJENE PENGER? MÅL OG STRATEGIER

tjene penger, strategi, tjen penger, undersøkelser

 
Et mål blir gjerne definert som en ønsket framtidig tilstand. En strategi derimot er en beskrivelse av hvordan man skal nå målet, hva man tenker å gjøre. Noen strategier tar for seg hvordan selskapet posisjonerer seg i forhold til sine omgivelser, mens andre strategier retter søkelyset mot interne forhold,

Som regel er man ikke alene på markedet og det foregår en aktiv kamp om kundenes oppmerksomhet. For å klare seg og tjene penger i det tøffe markedet, gjelder det å posisjonere seg i forhold til sine konkurrenter. En svært kjent vitenskapsmann innen dette faget, Michael E. Porter opererer med tre strategier for dette:

 

Kostnadsleder

Dette innebærer å tjene penger ved at man produserer og distribuerer varer og tjenester til en lavest mulig pris og aller helst til en billigere pris enn sine konkurrenter. Både IKEA og Hennes & Mauritz trekkes frem som gode eksempler på en slik strategi.

Differensiering
Dette innebærer å tjene penger ved å produsere noe som skiller seg ut i forhold til konkurrenter innen samme segment. Gode eksempler kan være merkevarebygging (klesmerker eller bilmerker), et særegent design (Apple), en spesiell god service eller andre lignende faktorer.

Fokusering
Dette innebærer å tjene penger ved å konsentrere alle ressurser og energi mot en liten del av markedet. Hele virksomheten fokuserer på et avgrenset område. Eksempler kan være aviser som henvender seg til kunder innen finans og øknonomi eller eiendomsmeglere som bare fokuserer på bedriftsmarkedet.

 

Å TJENE PENGER INNEN LUFTFART. SAS OG NORWEGIAN MED ULIKE STRATEGIER

fly, strategi, tjene penger

De to store flyselskapene kniver om de samme menneskene, men har ulike strategier. Norwegian satser på lave priser. De ønsker å tjene penger på å være kostnadsledere. Selskapet ønsker selvfølgelig å tilby interessante og nye eksklusive ruter, men det er pris som er deres fremste våpen.

SAS derimot ønsker å satse mer på kvalitet, det å kunne tilby ulike klasser, være punktlige og med fokus på dem som reiser mye. Her er det først og fremst differensiering som er strategien for å tjene penger, det å tilby noe unikt og spesielt. For SAS sin del vil også konkurransedyktige priser være viktig, men ikke hovedfokuset.

Hør bare på hva Eivind Roald, ansvarlig for Sales and Marketing i SAS, sier:

«Det koker ned til bestemmelsen om hvem som er vår fremste målgruppe, det å forstå kundenes behov for så å utvikle produkter og tjenester som imøtekommer disse. Vi vil lage en alt-i-et opplevelse, slik at det å fly med SAS vil gi deg mer enn det å fly med noen av våre konkurrenter.»

 

SAS – EN KRONGLETE VEI FRA RØDE TALL TIL IGJEN Å TJENE PENGER

Scandinavian Airlines, SAS, så dagens lys allerede i 1946. Over flere tiår var selskapet ikke bare det største, men også ganske enerådende innen luftfart i Norden. Å reise med fly brukte å være noe man gjorde en sjelden gang, var relativt dyrt og en stor del av strategien handlet om bedriftsmarkedet.

Men så kom forandringen. Lav-pris-selskaper. Plutselig ble det veldig billig å reise. Nå kunne nesten enhver nordmann tar seg råd til en flytur. Norwegian startet sine første flyvninger høsten 2002 og begynte straks å tjene penger på reiselystne nordmenn. Så billig er det blitt at vi i dag tar oss helgeturer til utlandet for å nyte solen, shoppe litt nye klær og slappe av fram mot en ny og hektisk uke.

tjene penger, strategi,undersøkelse

 

Denne overgangen til lavere priser og nye konkurrenter, gav SAS store problemer. Røde tall og drastiske kutt. SAS befant seg plutselig i ingenmannsland. Ønske om å være eksklusive og samtidig billige førte til et klimaks i 2012 da selskapet omtrent ble begjært konkurs. For å drive må man tjene penger. Det gjorde ikke SAS. Eivind Roald forteller:

 

«Vi måtte ta en bestemmelse. Vi kunne ikke være alt for alle. Så vi måtte spørre oss: hvem er våre kunder, hva er bestemmende for hvilket flyselskap de reiser med, hva er deres interesser, hvilken pris er de villige til å betale, hva vet vi om nordiske passasjerer?»

 

 

HVA BLE KONKLUSJONEN?

tjene penger, business, strategi

Det bor ca. 20 millioner mennesker i Skandinavia. Undersøkelsene som SAS gjorde viste at rundt 9 millioner av disse flyr èn gang i året. Samtidig flyr 2,2 millioner mennesker hele fem eller flere ganger i året. Disse passasjerene står også for 70% av euroene som blir brukt på flyreiser årlig i Skandinavia.

Dermed var saken klar. En hovedlinje i strategien lagt. «Disse to millioner menneskene er kundene vi nå fokuserer på» proklamerer Eivind. «Vi ønsker å være førstevalget for de som reiser ofte uansett reiseformål». Slik skal SAS igjen tjene penger.

Forleden så jeg noen helt ferske reklameplakater fra SAS på en t-bane-stasjon i Oslo. En kvinne med en business-mappe i hånda og med et SAS fly i bakgrunnen. Og ved siden av en mann med stresskoffert. Strategi i praksis.

For å tjene penger i dagens marked er strategi en nøkkel til suksess.

 

« Tilbake til blogg

Registrer deg i dag!

ELLER
Velg kjønn